WordPress SEO – keresőoptimalizálás

OK. Sikerült elkészítened életed weboldalát, elolvastál rengeteg cikket arról, hogy hogyan is működnek a kereső motorok. Itt az ideje, hogy átvágd a szalagot és megnyisd az oldaladat a látogatók előtt. Nincsen más hátra, mint várni a Google robotot, hogy az oldaladat beindexelje és elfoglalja a helyét a kereső találati listáján…

De semmi nem történik. Semmi és megint semmi.

Miért nem jelenik meg a keresőben az oldalam?

Egy ideje már éles is az oldalad – talán csak 2-3 hónapja vagy egy éve, de nem tud előrébb törni az ötödik oldalnál a keresőben.

 

Azt tudod, hogy hol kell elrejteni egy hullát?

A Google 10. keresési találati oldalán, mert ott már senki nem keresi…

Mit csinálhatsz rosszul?

Vannak rossz és jó híreim is. A jó hír az, hogy a rossz helyezésednek bizonyosan vannak okai, melyeket meg lehet találni és ki lehet javítani. A rossz hír? Sajnos lehet, hogy hosszabb időt fog igénybe venni a munkád vagy valaki másnak a munkája és utána is igényelni fog még időt, hogy a keresőben a helyére kerüljön az oldalad.

Itt találsz egy rövid gyűjteményt arról, hogy mik a leggyakoribb okok, amik megakadályozzák az oldalad jó szereplését a Google keresésekben.

 

1. Az oldalad tartalmát nem látják a kereső motorok

Ha a WordPress-es oldaladat nem rangsorolja a Google és úgy érzed, hogy elvesztél az oldalad beállításainak tengerében vagy csak még ismeretlen számodra a WordPress, akkor érdemes megnézni, hogy a következő beállításod hogy néz ki.

Menj a Vezérlőpultodra és válaszd ki a bal oldali menüből a Beállítások menüpontot. Kattints az Olvasásra és ellenőrizd a 2. pont szerinti jelölő négyzetet.
Az oldalad készítésének idejében ennek a beállításnak érdemes bejelöltnek lennie, hogy ne félkész tartalmak kerüljenek  a találati listára.
Amikor viszont megnyitod az odlaladat, akkor már vedd ki innen a pipát, hogy a keresőmotorok számára is elérhetőek legyenek az oldalad tartalmai.
Ha valamilyen SEO bővítményt használsz, akkor ezek általában figyelmeztetnek erre a hibára.

 

2. A weboldalad tartalma gyatra

A Google számára a két legfontosabb faktor, ami alapján a keresési találatokat összeállítja továbbra is a tartalom és az oldaladra mutató linkek mennyisége. Úgyhogy, ha az odalaldon nem elég jó a tartalom, akkor hiába várod azt, hogy az oldaladat feljebb sorolja a Google. Azt, hogy mit jelent a szuper tartalom sok apró részletből lehet összerakni. A teljesség igénye nélkül itt van egy lista a fő ismérvekről:

  • Informatív – A tartalomnak olyannak kell lennie, hogy az olvasóid találjanak benne számukra hasznos dolgokat és ne azt érezzék, hogy elvesztegeték az idejüket.
  • Nyelvtanilag helyes – Törekedj arra, hogy a megírt szöveged nyelvtanilag megfelelő legyen, figyelj az írásjelekre, a mondatok központozására és lehetőleg a legpontosabb megfogalmazásokra.
  • Mennyiség – A tartalom mennyiségére a javaslat legalább 400 szó, de sokkal jobban teljesítenek a keresőkben az 1000 vagy afeletti szóból összeállított bejegyzések.
  • Frisseség – Milyen régi a tartalom az oldalaidon? Rendszeresen frissíted a blogodat új tartalmakkal? Vagy soha sem frissül semmi az oldalon, mint egy állóképen? Ha így áll a helyzet, akkor ez visszavetheti az oldalad teljesítményét. Szakíts időt arra, hogy minimum havonta, de sokkal jobb, ha hetente rendszeresen új és új hasznos tartalmakat készítesz a weboldladra.
  • Rendszeresség – Nagyon fontos szempont – főleg az olvasóidnak -, hogy az általad készített tartalmakra tudnak-e rendszeresen számítani.  A rendszeresen kitett új tartalmak felépíthetnek egy erős bázist az oldaladnak.

Amennyiben friss, izgalmas és minőségi tartalmakat készítesz rendszeres időközönként (és a rendszerességen nem az évente kettőt értem), akkor azt a Google is meg fogja hálálni neked a találati listán való helyezéseddel.

3. Megváltoztattad az oldalaid, bejegyzéseid közvetlen linkjeit

A közvetlen linkek a weboldalad oldalainak vagy bejegyzéseinek elérésére szolgáló állandó hivatkozások.

Ezzel az a szándékunk, hogy folyamatosan ugyanazzal a hivatkozási hellyel és a link szövegével irányítsuk a forgalmat az oldalunkra. Ennek a linknek a lehető leginformatívabbnak kell lennie az oldalon található tartalomra vonatkozóan.

Nagyon fontos, hogy tartalmazza azokat a kulcsszavakat, amikre szeretnénk jól szerepelni a keresőben. Az olyan típusú linkek, mint pl. www.ateoldalad.hu/?p=3282949 nem alkalmasak arra, hogy segítsenek a keresőben előrébb kerülnöd.

Kerüld a nagyon hosszú linkeket és törkedj arra, hogy a link embernek és gépnek is könnyen emészthető legyen.

Amennyiben ezt rosszul csinálod vagy megváltoztatod valamilyen okból, akkor a Google sajnos elveszti az oldalaidat a keresésekben és visszaesik az oldaalad.

Ha bármilyen indokból mégis meg kell változtatnod az oldalad közvetlen linkjeit, akkor itt találsz egy leírást, arról, hogy hogyan változtasd meg azt a helyezéseid kockáztatása nélkül.

 

4. Az oldalad nem alkalmas a mobileszközökre

Kicsit több mint a felét a weboldalak forgalmának a mobiltelefonok, okostelefonok teszik már ki. A webfejlesztőknek nem kis fejtörést okoz az, hogy mindenféle böngészőnek megfeleljenek a weboldalak, de a hatalmas variációban megjelent képernyőkön is jól és helyesen kell a tartalmat megjeleníteni. Ezért találták ki a reszponzív dizájn fogalmát.

A reszponzív dizájn lényege, hogy a weboldalad fog adaptálódni a felhasználó által használt eszköz megjelenítési lehetőségeihez.

Az a weboldal, amelyik nem képes az adatait a felhasználói igényeknek megfelelően megformázni, hátrányt fog szenvedni a Google rangsorolásánál.

A Google azoka a weboldalakat tolja feljebb, amelyeknek a felhasználói élménye jobb. Ezzel szeretné elérni, hogy a felhasználók a lehető legjobb találatokatt kapják meg a kerésbe beírt válaszként.

Le tudod ellenőrizni, hogy az oldalad mobilbarát kialakítású-e a Google Mobilbarát teszt oldalán. Ez a teszt megmondja, hogy az oldalad mobilbarát vagy nem és azt is, hogy milyen változtatásokkal válhat azzá.

Ha úgy találod, hogy az oldalad nem optimális ebből a szempontból, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy milyen mobilbarát témát válassz hozzá, hogy teljesen reszponzív legyen a lehető legtöbb eszközön.

 

5. Ez nem Te vagy, csak a kulcsszavaid

A kulcsszavak fontosak a kereső motoroknak az oldalad rangsorolásához. Viszont, ha rosszul használod őket, akkor inkább ártanak, mint használnak. Mindig az lebegjen a szemed előtt, hogy a tényleges látogatóid számára készítsd el az oldaladat, a szövegeidet, mert számukra kell értéket adnod. Ha ezt sikerül megvalósítanod, akkor a Google is meg fogja találni benne azt az értéket, amit a rangsorolásnál figyelembe vesz.

Ezekre érdemes odafigyelned:

  • Ne zsúfold tele a szövegedet kulcsszavaiddal – A weboldalad telezsúfolása a kulcsszavaiddal azt jelenti, hogy a szöveged természetellenes lesz és borzalmas lesz olvasni a látogatóknak. Pedig első sorban a látogatóknak kell a szöveget készíteni. Használd a fontos kulcsszavaidat, de olyan módon, ahogyan egy normális szöveget felépítenél. Használd a ragozott formákat is, a Google okosabb annál, hogy csak az azonos alakokat ítélje meg kulcsszónak.
  • Használj “hosszú farok” kulcsszavakat – A long tail vagyis hosszú farok kulcsszavak olyan kulcsszavak, melyek több szóból álllnak, részletesebben írják le a keresett dolgot. Ezeknek a legnagyobb előnye, hogy sokkal kisebb a verseny a specifikusabb keresésekre. Az is igaz, hogy kevesebb a keresés ezekre, de aki egy nagyon specifikus keresés alapján talál az oldaladra, az sokkal valószínűbben érdeklődik a témád iránt, mint az egy szavas, általános keresésből érkező látogatók.
  • Ne próbálkozz rangsoroltatni az oldaladat túl erős versenyben, ha az oldalad gyenge  – Ha egy olyan versenybe szállsz be, ahol nagyon nagy a konkurensek száma és az oldalad nem ehhez van felkészítve, akkor valószínűleg sohasem jutsz feljebb a listában. Keress olyan kereséseket, ahol alacsony vagy közepes a verseny. Ezeknél a kereséseknél jobb eséllyel érhetsz el sikereket. Ezekre a sikerekre pedig tudsz később építeni. Ami viszont fontos, hogy előzetesen végezz egy kutatást ebben a témakörben.

Ha szükséged van segítségre ahhoz, hogy hogyan használd az oldalaidon a kulcsszavaidat, akkor valamilyen SEO bővítményt is használhatsz. Jó lehetőség erre a YOAST SEO plugin, aminben van külön egy szekció a kulcsszavak elemzésére. Amint beállítottad a bővítményt lehetőséged lesz elemezni, hogy milyen sűrűséggel használod az oldaladon a kiemelt kulcsszavadat, benne van-e a címekben vagy például az oldal linkjében.

Irány a jobb helyezés a találati listán

A fentebb leírtakat használhatod arra is, hogy leellenőrizd az odaladat ezeknek a szempontoknak megfelelően.

Remélem találsz olyan szempontot, aminek az átgondolásával sikerül megtalálni azt, hogy miért szabotálja a kereső az oldalad jobb helyezését.

Vannak olyan feladatok, amik egyszerűen megcsinálhatóak és persze vannak olyanok, amiket át kell előzetesen gondolni, megtervezni. Mielőtt egy nagyobb változtatásba belevágnál, gondold át minden lehetőségét a változtatásnak, hogy a lehető legjobb eredményt érd el.

Bármilyen változtatást is csinálj, ne feledd el, hogy az nem fog automatikusan egy óra, egy nap alatt beépülni a keresőbe. Kalkulálj hetekkel, néhány hónappal, amíg a Google reagál a változtatásaidra.

 

Valamit kihagytam, hozzátennél? Vagy kérdésed van arról, hogy miért nem rangsorolja az oldaladat a Google jó helyen? Szólj hozzá lentebb!